NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2008-03-03, 22:52
Lars  I Älvsborgs lösens tredje termin (vilket bör vara 1616) är noterat vid Lars Håkansson Rists hemman att det är öde och bonden död. Vidare att hemmanet tillförne varit besuttet men att Jöran i Hiske nu i många år brukat det som fäbodställe. Så den Jöran Nilsson som noteras åtminstone 1619 är sannolikt Jöran Nilsson i Västerhiske. Vissa år finns det flera olika längder och i den längd från 1620 som jag har skrivit av finns inte Jöran Nilsson noterad.  Jag har inte heller noterat att någon står för detta hemman förrän 1623 då Nils Olofsson (Stärke) dyker upp (han finns 1621 på kyrkobordet). Jag har alltså inte någon Olof Pedersson Stärke noterad vare sig i Stärkesmark eller i någon annan by. Däremot fanns det en Olof Olofsson Stärke i Vännäs åren 1579-1615.  Jag tycker att det är vanskligt att försöka dra några slutsatser om släktskap baserat på successionerna i 1500-talets skattelängder och jordaböcker i Stärkesmark.  Olof Persson finns tillsammans med Jon Gullesson i den första längden från 1539. Jon Gullesson noteras ha en son flera år och avlöses år 1551 av Olof Jonsson. Efter Olof Persson kommer Per Olofsson på det andra hemmanet - deras namn växlar i olika längder 1556-1558.    Från 1559 förefaller det finnas tre hemman, möjligen har en klyvning skett? Det är hustru Abbeluna och Gulle Jonsson som dykt upp vid sidan av Per Olofsson. Olof Jonsson har försvunnit redan 1558 och ersatts av hustru Abbeluna och året efter finns alltså även Gulle Jonsson i byn.  En möjlighet kan vara att Abbeluna var hustru till Olof Jonsson och att denne t ex utgått soldat. Åren 1560-1563 är Abbeluna ersatt av Jon Öndesson men från 1564 är hon åter i längderna och kallas därefter änka. Var hon möjligen omgift med Jon Öndesson? Änkan Abbeluna förekommer ända fram till 1580 i längderna men vissa år, första gången 1573, står Hans Olofsson på hennes plats och han tar definitivt över från 1581. Denne Hans skulle kunna vara en son till Olof Jonsson och Abbeluna.  Gulle Jonsson efterträds av änkan Karin och därefter av Jon Gullesson.  Per Olofsson sitter oavbrutet på sitt hemman fram till 1591 och efterträds av Per Hindersson.  Vad gäller Olof Clemetsson i Berg så instämmer jag med Leif Boström. Olof finns med redan i den första längden från 1539 som ende bonde i Berg. Från 1560 till 1563 noteras han ha två söner. 1564 noteras bara en son men från det året står också Kettil/Kell Olofsson i längden. Den andre sonen hette Anders Olofsson.