NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008
Skrivet av: Lars skrivet 2008-02-15, 14:35
Hej Bertil! Tack så mycket för ditt inlägg.Tyckte det var märkligt,inte kunde det väl ändå bara ha varit jag som stött på inkonsekvensen...Nu är vi i alla fall två. Det är mystiskt detta med Olof Olofsson.1694 står han som gift med son och sonhustru.Samma år blir Per Ersson bonde,efter att ha varit knekt 1678-94,då Matts Andersson går ut för honom.Tar han över Olofs hemman redan då? Enl dmb 1695.05  är laga fasta på fargånga utgiven av Olof Olofsson till Per Ersson mot hemmanets överlåtelse.Vart tog sonen med hustru vägen efter 1694? Vart tog sönerna vägen,verkar kunna rört sig om ett par olika.Som med hustru fr 1674,son utan hu fr 1678 med ngt undantag. 1699 står Olof Olofsson som bonde med dotter och måg.Handlar det månne om sonen med hushåll?  Även om man tar bort att Olof Olofsson och Anna Olofsdotter var barnlösa,så kvarstår släktbanden enl dmb 1695 att Per var syskonbarn(kusin) till Olof och Pers hustru Malin brorsdotter till Olofs hu Anna.Underliga ord om Malin var ett barnbarn. På tal om Anna har jag en syster Anna till Olof Olofsson,gift till Vänfors.Denna uppgift är dock inget jag vågar spika själv.Kanske förväxlade jag henne med din Anna,Bertil?  Tack Bertil för ditt engagemang.  En annan unding är om det finns koll vem som var Oloff Clemitsson i Bergh,2:a plats i nämnden,tolvman då Gulle Jonsson anklagas 12 april vinterting uma sochn 1557? Jag tänkte reflexmässigt på nämndeman Olof Clemetsson i Baggböle,men kom fram till att han var för gammal då. Möjlig fader till Kjell Olofsson,bonde 1564-1601 Berg?  mvh Lars