NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2008
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2007-09-21, 18:56
Hejsan Marc
 
Roligt att se att du är aktiv.
Det är inte bara alla HFL som är kollade utan databas Kråken är helt koordinerade med kärnsocknarnas alla FB och VB vilket gör att databas Kråkens kärnsocknar är avsevärt mera tillförlitlig än kyrkarkivaliernas enskilda delar HFl, VB och FB.
I databas Kråken finns också en avvikelse rapport som beskriver vari felen i kyrkarkivalierna består.
SCB:s folkräkningar på webben är i sig själv en mycket osäker 3:e hands källa och bör om möjligt ej användas.  
SCB:s VB, FB och DB är en annan historia., men trots allt bara en 2.a hands källa.
 
Ovanstående har ju också visat sig även under de senaste veckorna på Anbytarforum.
I t.ex. Umeå lands är det enorm med bevisade fel i FB:erna som helt omöjliga familj kombinationer eller att samma familj får 2-3 barn under en 9 månaders period.
Prällarna hade under vissa tidsperioder ett fullständig kaos i sin världsliga administration under 1700-talet, sedan blir det bättre i gamla etablerade socknarna under 1800-talet.
Jag har en känsla av att den centrala ledningen inom släktforskningen inte begriper eller vill tillstå detta av kanske kommersiella skäl.
 
Om man t.ex. har problem att hitta vettiga lösningar Umeå lands eller de andra kärnsocknarnas kyrkarkivalier gå då till databas Kråken för att hitta rätt eller till gratis hemsidan www.sikhallan.se där en hel del utdrag finns.
Det finns visserligen fortfarande i Umeå lands en del lösa trådar och kanske också en del fel men för varje månad minskar antalet när jag införlivar BOU och Lägersmål och andra Domstolsprotokoll som en integrerad del av databas Kråken.
Alla är välkomna att påpeka alla fel inom kärnsocknarna och även släktskaps fel utanför kärnsocknarna. Kontakta mig direkt på sikhallan@stallhagen.se.
 
En trevlig helg önskar
Sven-Erik från ön Sikhällan
 
PS
De 6 kärnsocknarna där ovanstående gäller är Nordmaling, Bjurholm, Grundsunda, Trehörningsjö, Gideå kompletta och Umeå lands 1700-tals del.
De övriga socknarna är arbetsmaterial men trots allt minst likvärdigt med kyrkarkivaliernas HFL.
DS