NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-17
Skrivet av: Sven-Erik Johansson (Sikhallan) skrivet 2007-09-15, 07:06
Hejsan Anna-Lena
 
Är det nedanstående som var personangreppet ????
 
Quote:
 
Utan att förhäva mig vill jag nog påstå att databas Kråken driven med Anarkiv 6.1 är Mellan Norrlands största och bästa sammanhängande databas  
Det finns säker fortfarande en hel del små fel, men ingen har under det senaste 1? året lyckats hitta något släktskapsfel i de 6 kärnsocknarna i databas Kråken.  
5 av de 6 kärnsocknarna är helt trippekollade fram till sekretessen.  
Grundsunda var den sista av dessa 5 under sommaren.  
 
Jag önskar dig lycka i framtiden, men kom ihåg att i Norrland var ett stort väglöst land med kanske inte det yppersta prästmaterialet, vilket gör att man kanske bör vara proffs för att komma fram på ett säkert sätt i kyrkarkivalierna.  
 
Det absolut smartaste och överlägset billigaste sättet att få fram sina anor i mellan Norrland är nog att skaffa någon av marknadens bästa databaser eller böcker - jag menar riktiga databaser - och om man sedan vill ha tisfördriv kan man ju alltid hyra Genline eller Svar för att kolla tills man inser att man inte kommer längre.  
Men nybörjare hamnar lätt i problem och även lite mera avancerade personer - som vi har sett under de sista dagarna - hamnar lätt snett och i bryderier när han försöker tänka själv utan att ha tillgång till tillräckligt källmaterial.
 
Undrar
Sven-Erik