NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-19
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2007-05-30, 12:23
Agneta
Det står nog Major och Riddaren von Knorring. Innebörden av texten var att han som adelsman inte behövde skatta. Men von Knorring hade skrivit en lapp till 1801 års mantalslängd, lappen daterad i Piteå den 19/12 1800 [Svar:s scannade s896], där står det att hans betjänt Emanuel Rosengren var 18 år gl.
 
I militärrullan stod det iofs att Emanuel var Västerbottning, men med det menas kanske bosatt och inte nödvändigtvis född i [Norr- el.] Västerbotten. Vid koll i Familysearch finns en hel del Rosengrenar i Finland. Men det fanns även fler Rosengrens i Piteå lands vilkas ursprung är för mig okänt, bl. a. Maria Andersdr f c 1764 och även klensmeden Isak ovan.
 
von Knorring tjänstgjorde sedan vid Vbtn:s regemente Överstelöjtnantens kompani. Jag funderar lite på var han kom ifrån närmast före Piteå-vistelsen. Kanske Emanuel följde med dit från annan plats i Sverige el. Finland?
 
J F Rosengren såg dessutom enl. hfl ut att ha flyttat 1824 [från Piteå stad?] till Uleåborg. Jag är ju inte helt 100 på att han var Emanuels son. Men födelsedatum skiljer bara en dag från den som föddes i Umeå stad.  
 
Emanuels hustru gifte visst om sig med en finsk militär, därav möjlig koppling till Österbotten?  
 
Jag går tyvärr bet på detta.