NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-28
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2007-05-24, 09:51
Stig-Lennart
Jag är helt övertygad om att du hittat rätt Emanuel.  
Däremot är jag ofta misstänksam numera, vad gäller fäder till oäkta barn, även om de så namnges i dopboken. Men så länge motbevis saknas så köper jag att Rosengren var pappan.
 
Jag har inte gått igenom faderskapsmålen åren 1802-03 i landsförsamlingen. I stadsförsamlingen har jag bara letat enstaka mål.  
 
Det där med sergeant såg jag inget om i rullorna.
 
Jag snubblade över en flyttbilaga Umeå lf HII:10, kort 6/13, rörande nybyggaren Jakob Johanssons dotter Ulrika Kristina, född i Sävar 1830-05-20, som gift sig med Olof Jonsson. Dopnotis fanns även i Sävar 1832-07-20 [C:1] för Ulrika Johanna, men som synes något datumjusterad.
 
Punkt 6. Åldersuppgifterna i militärrullorna speglar ofta inte verkligheten så vidare bra.
Men större krav borde kunnat ställas på att uppgifter i dopböckerna skulle vara korrekta. En person som saknades eller blivit felaktigt namngiven i dopbok fick antagligen vissa problem vid flytt, giftemålsplaner och studier. Men den mänskliga faktorn får man nog ta med i beräkningen, nu som då.
 
Det vore förstås mkt intressant att få ta del av vad som framkommit i ovannämnda Krögers släktutredning ang. ana nr 12.
 
Lika varma hälsningar tillbaka/GJ