NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-05-28
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2007-05-23, 21:40
Tack, Gun, för dom militära ledtrådarna. Jag tycker (som du?)
att dom bekräftar 'mönstret' och min härledning av Rosengrenen...
 
1) Det föds en Emanuel Kiellman i Skellefteå 1784 (se länk ovan) med mor Sophia Klingberg -  
ett av dopvittnena handelsbetjänten Per Häggberg från Borås!
 
2) Vid tiden för Emanuel Rosengrens uppdykande i Umeå stad med attest från Granlund, finns i Piteå blott 1  
Emanuel, nämligen i familjen med kronolänsman Per Häggberg och dess hustru Sophia Margr. Klingberg.
Denne Emanuel uppges vara Styfson, född 1784 och har tillskrivet efternamn Rosengren.
Utan att ha funnit alla steg mellan Skellefteå 1784 och Pite 1802, skulle jag våga bra mycket på
att det är Kiellmans son som blivit Rosengren och att Sofia Margr. Klingberg är hans mor som gift om sig -  
fast hon i Skellefteå kallas blott Sofia Klingberg.
 
3) I Umeå stad dyker det 1802 upp en Emanuel Rosengren med attest från Granlund som
knepigt nog sägs vara född 1782 - fast ingen sådan går att uppbringa i Pite då (eller född
efter norra Norrlandskusten!).
 
4a) han betecknas som betjänt Rosengren hos majoren Lars Jacob von Knorring till och med 1804;
b) som betjänt Emanuel Rosengren uppges han också vara far till utomäktenskaplige Anders Emanuel (se Nr 12 ovan)  
och han verkar inte neka därtill - då skulle väl du, Gun, ha funnit honom vid den genomgång av sådana mål som du gjort?  
c) han kallas vid vigseln 1805-11-03 i Umeå stad volontär vid Calix Compagnie och skrivs också volontär Rosengren i HFL till 1807.  
 
5) i HFL 1808 [Umeå stad/AI:6,s150] skrivs han blott Emanuel Rosengren samtidigt som notering upphör, och  
eftersom han hustru gifter om sig 1809-12-26 måste han ha varit död minst ett år vilket stämmer bra med  
Guns uppgift från Militärrulla och sergeant Dunderberg (som inte verkar skriven bland soldaterna i Korpikån!)...  
Så det är ganska säkert samme man men med det enligt min tolkning 'knepiga' födelseåret 1782.
 
6. Födelseåret 1782 i GMR 1805 kanske kan tillmätas samma (låga) status som Folkräkningsavskrifterna av  
felaktigheter i HFL - det verkar ibland som det bara är släktforskare (knappt ens prästerna själva) som alltid  
ska kolla mot födelseböckerna ?
 
7. Men på grund av 'förvandligen från Pite till Umeå' och avvikande födelseår mellan FB/Skellefteå  
och militärrullorna, mottages naturligtvis såväl stödjande som motsägande fakta med yttersta tacksamhet
 
Varma Hälsningar /StigLennart