NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-10-06, 09:33
Hej Lena!
 
Ja, du har mycket att fundera över. Kan det ha varit så att modern var skriven i Umeå stad, men barnen är födda i Jukkasjärvi? Barnen anses då vara skriven där modern är skriven (Umeå). Jag vet inte när man började med detta, men jag vet själv att det var lite trubbel då jag själv föddes enligt min mor. Jag föddes 1945 i Umeå stad, men min mamma som flyttade hit rätt så nära min födsel, antar jag, hade väl inte hunnit bli skriven i Umeå och då höll jag också på att bli skriven i hennes f d hemort, trots att hela familjen bodde i Umeå.
 
Kanske du skulle ringa till Kyrkogårdsförvaltningen i Umeå lsf och höra om de har någon förteckning över de begravda. Jag misstänker att så inte är fallet, för varför håller man då på med den gravinventering, som görs av gamla stenar?
 
Ge inte upp hoppet, även om det kan ta sin tid så tror jag att du kommer att få veta hur det låg till. Jag själv har i dagarna fått veta var min svågers morfar var född efter ca fyra års letande. Dessutom har jag kommit så nära sanningen som möjligt i ett annat fall, där bl a Jukkasjärvi var inblandad.
 
Jag har en känsla av att Jukkasjärvi (Kiruna) var en tillflyktsort för födslar av s k oäkta barn, precis, som kvinnor åkte till Danmark och födde sina barn i södra Sverige.