NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10
Skrivet av: Lena Burman skrivet 2006-10-04, 20:38
Hej
Har ett forskarproblem som ej är särskilt långt tillbaka men dock för mig väldigt svårlöst. Jag försöker finna en far till min ff. Då samtliga syskon står som födda uä är det kanske inte helt lätt. Men historien är lång och mycket interessant då jag kommer ihåg mor till min ff och min mor talade en hel del med henne.
Hilda Maria Lindström, född 1880 i Burträsk flyttar med sina föräldrar till Överluleå 1898.
Där får hon dottern Helga 1900.
Sömmerskan Hilda Maria Lindström flyttar från Överluleå till Jukkasvärvi 1901 där hon är skriven fram till 1908 och får under denna tiden Betty Erika 1901, Elsa 1903 samt Knut Allan 1905 (ff).
Flyttar från Jukkasjärvi 1908 till Sörfors i Umeå
där hon får dottern Ebba Ingeborg 1908. Under tiden hon är skriven i Jukkasjärvi tyder en del på att hon ej befunnit sig där (kommentar från pastorsämbetet) då samtliga födda barn är inskrivna sist i födelseboken och ej under rätt datum. Under tiden de bor i Sörfors Umeå avlider två av flickorna Betty Erika 1910-06-07 samt avlider Ebba Ingeborg dock har jag ej funnit datum för detta.  
1912 flyttar så Hilda Maria med en dotter och en son till Göteborg. Det lustiga i detta är att hon nu heter Hilda Berg alltså har hon ett annat efternamn.
Hon har för min mor då berättat att hon begravde två döttrar och en man innan hon flyttade till Göteborg. Vad jag mer hört är att denne make avled i någon olycka.  
Nu undrar jag då om någon har några tips om hur gå till väga. Eller kan hjälpa mig att finna den sista flicka som död eller begraven. Ligger de kanske i samma grav, och ytterligare interessant skulle ju vara om det dessutom ligger en mansperson i denna grav. Hur gå till väga????
Varför har hon ett annat namn och anser sig som gift då inte prästen gjorde det.
Vad jag mer har är foto av Hilda Maria som ung samt 3 barn dessutom två foto varav ett studiofoto av mannen ifråga. Denna man är så otroligt lik min far och farfar. Studiefotot av mannen är tagit i Loussavaara.
Jag hoppas någon tycker det kan vara lite kul och jag är övertygad att det finns mer interessanta saker i detta. Man kan ju tycka att denna kvinna vill göra sig i bättre dager då hon flyttar till Göteborg och kalla sig änka men det motsägs av att hon redan har en syster i Göteborg och dessutom är ju äldsta flickan vid detta laget 12år och bor redan i Göteborg.
 
Tacksam för minsta lilla interesse eller tips om vad göra.
Lena Burman