NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-27
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-04-26, 17:37
Staffan ,Jag är glad över din ödmjuka inställning de är sådana fina släktforskare jag är van att möta speciellet i Norrland,Det är ibland här på rötter man möter vissa tvärsäkra personer,det är lärorikt att dissutera med öppna personer som  dig även ibland lite lösa teorier.
Fortsättningen på Lars Jonsson som ägde Grubbe hemman har jag som du själv sa fått ifrån Båga skattelängden från 1539.samt saköreslängden 1539 där han kallas Smed Lasse, och det han är ägare av 1539 är hans faders hemman Jon Carlsson (Grubb) sen är det som du skriver,  han köper också Grubbe hemandel nr.3 av sin tremänning som är gift med Johan Slagg som dessutom äger Hemman i Håkmark och vi vet att Lars Jonssons farfars brorson Anders Persson (Grubb)byte sin hemansdel i Grubbe nr.1 1503.  
Det finns ett belägg från 25 februari 1503 där underlagmannen Olof Nilsson dömer fasta på ett jordabyte i Böle och Grubba, Grubbe på ting i Umeå. Det är dock en avskrift från 1691 (Svenska donationskontoret FIb, nr 33, fol 14f).Erhöll lappskatten i Umeå förläning.
 
Att Jon Carlsson (Grubb) skulle vara far till Lars Jonsson har jag fått från Johan Bure som dessutom nämner Jon Carlssons Hemmansägare på Grubbe före 1539 (Gissningsvis 1500-1539) och Hans föräldrar Britta Hansdotter från Röbäck och Carl Andersson(Grubb)från Grubbe. han hade två bröder Claes och Per Andersson från Grubbe.  
Källa:Johan Bure Genealogica 53 sid O Röbäck b.  
fått pappers kopierna av Ulf Lundström.
sen fins Arvtvisten mella Anders Claesson Och Ingemar Claesson i Stockholmstads tänkeböcker,har årect framför mej men då vet du hur jag fått fram teorin och vad som stödjer teorin.  
 
Mvh Marc