NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-27
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2006-04-25, 21:50
Marc
 
Bra att vi är överens om vem Anders Grubb, d 1713 i Stockholm, var son till.
 
Du skriver i ditt inlägg den 24/4 att du skall nog inte vara tvärsäker att tillexemepel inte Vad du kallar för Borgar släkten Grubb inte går i hop med Underlagmans släkten.  
 
Jag har inte någonstans skrivit att jag är tvärsäker på att så är fallet, eller på motsatsen för den delen. Men så långe man inte kan belägga en sådan koppling med stöd i källorna så tycker jag att man ska vara ödmjuk för andra alternativ och inte dra för långtgående slutsatser. Det kan vara så att två oberoende släkter har tagit samma släktnamn med utgångspunkt i byanamnet. Det finns andra senare exempel i Umeå socken på det.
 
I dagens inlägg skriver du att Lars Jonsson i Grubbe var son till en Jon Carlsson därstädes och att den senare varit ägare till hemmanet 1500-1539, samt att Jon Carlsson är omnämnd i bågaskattelängden 1539.
 
Då undrar jag:
a/ varifrån har du fått de uppgifterna. Det finns ju inga längder 1500-1538.
b/ Den äldsta längden är från 1539 och i den som jag har läst så finns det ingen Jon Carlsson nämnd. Däremot Lars Jonsson. Jag kan ju inte utesluta att det finns två längder 1539 (vilket är fallet för t ex 1546), men jag vill i så fall gärna att du tipsar mig om var jag kan hitta den andra.  
Det finns en avskrift av en längd från 1540 i Anders Sigfridsson Rålambs byten , som ej finns bevarad och mikrofilmad i orginal, och där är det också Lars Jonsson som står för hemmanet.  
c/ Har du tänkt på att ditt inlägg från 10.08 idag helt motsäger ditt inlägg från 09.59?
d/ Du påstår 10.08 att Lars Jonsson köpte hemmanet 1543. Möjligen har du hämtat uppgiften från min artikel i Släkten om borgarsläkten Grubb. Där skriver jag dock att det enligt domboken från 1671 fanns ett dombrev från 1543 och att enligt detta var Lars Jonsson vid denna tid ägare till Grubbehemmanet. Vidare uppges i dombrevet att Lars Jonsson köpt hemmanet av Johan Slagg i Håkmark. Det betyder absolut inte att köpet ägt rum 1543. Det finns ingen Johan Slagg, eller någon som kan antas vara identisk med honom
i längderna från 1539 och de närmaste åren framåt, vilket talar för att köpet ägt rum åtskilliga år tidigare.
 
Dina teorier om personer och släktskap under 1400-talet lämnar jag därhän eftersom jag inte tror att de kan beläggas i några källor.