NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-25
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-04-24, 02:03
Hej Staffan De uppgifter jag fått och gett om Wilhelm Ansdrsson Grubb är i  huvudsak från Erik Sehlbergs tre Böcker som finns här i Stadsbiblioteket i Gävle där han har bland annat noggrant följt Grubb släkten det är i första hand födelseböcker, hfl,mantalslängder ,Ägandelängder,Jordaböcker  och  
rådhusprotokoll absolut inte bara Elgenstierna ju mer jag följer grubbsläkten ju mer tror jag att det finns två Anders grubb, Din Anders Nilsson Grubb har ju bevisligen också existerat
men han var troligen inte född i stockholm som min Anders Wilhelmsson Grubb min var född 1661 i Stockholm och dod 21 feb 1713 i Stockholm där har vi likheten din dog också 1713, men din Anders är inte säkert att han var född exat 1661 enligt mion anteckningar beräknar man hans födelse 1550 -1560 men han far  Nils som botgare i Umeå var aldrig till stockholm  och dog inte heller där. medans Wilhelm var född i Umeå 1623 och var Sockenskrivare i Umeå,sen  Handelsman i Stockholm där han dog 1703 enligt dbu.  
Din Nils Andersson Grubb (som jag känner till tre olika med det namnet) var för knippad med Graan släkten.
Medans min Wilhelm Andersson Grubb son av Anders Jacobbsson Grubb var förknippad med Borgar släkten Bäck.
så som du ser har jag otaliga Källor för min linje, och jag har även källor för din linje som jag kollat men jag är nu säker på att det fans två Anders Grubb som lätt kan förväxlas om man inte kollar alla källor. mvh marc