NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-25
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2006-04-23, 20:07
Hej Marc
 
Frågan är alltså vem som är far till kommissarie Anders Grubb, d. 1713 i Stockholm.
 
Jag hävdar att fadern var Nils Andersson Grubb i Umeå. Som stöd för det hänvisar jag till bouppteckningen från 1713 efter just denne Nils Andersson Grubb där både hans moder och broder omnämns. Och varvid han lätt kan identifieras som son till just Nils Andersson Grubb.
 
Du hävdar att fadern var Wilhelm Andersson Grubb. Som stöd hänvisar du till Elgenstierna. Där står dock inget annat om Anders Grubbs anor än att han var bördig från den gamla Grubbsläkten i Norrland. Ditt inlägg är väldigt missvisande i den delen. Vidare hänvisar du till Sehlberg och Sehlgren, som jag inte har tillgång till. Men det handlar dock om sekundärkällor.
 
Din synpunkt på att det finns brister i mitt resonemang i min artikel på grund av att fadern, Nils Andersson Grubb, enligt mig hela tiden fanns i Umeå - hur kan han då förekomma i en bouppteckning i Stockholm. Den synpunkten har jag svårt att ta till mig. Man måste inte bo i samma stad för att kunna förekomma i en bouppteckning för en avliden. Då har du inte försått syftet med en bouppteckning.  
 
Uppgiften att Wilhelm Andersson Grubb, eller Wellam som han oftast kallas i primärkällorna, skulle ha blivit handelsman i Stockholm och dött där 1703 ifrågasätter jag. Var kommer den uppgiften ifrån? Är det också Sehlberg/Selhgren?
Enligt mantalslängderna för Umeå sn så är Wellam Grubb bosatt på kyrkobordet 1662-1702. År 1703 är det antecknat ”död” i mantalslängden.
 
M v h
 
Staffan