NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-07
Skrivet av: Lars skrivet 2006-04-03, 03:22
Hej igen Gun! Vad tror du om detta? En liten tankegång...  I Gammelbyn i Burträsk finns soldat Per Olofsson Svan 1660-1676.Han och hans hustru Kerstin bor inhyses hos fadern lilleOlof Persson.Soldat Per dör i Lund 1676. Änkan Kerstin gifter om sig med Anders Andersson i Flurkmark som köper ett hemman där 1678.  I Gammelbyn finns på 1650-talet Abraham Persson som hade bl a dottern Karin född där 1650.05. Här skulle man kunna drista sig till att Abraham hade en hittills (av mig)okänd dotter,Kerstin.  Jag har en Anders Andersson i Flurkmark,dock med något andra uppgifter om hemman,Flurkmark nr1 1651-1702 och nr2 fr 1671.Det kan ju i och för sig handla om far och son eller att de är samma Anders som gifter sig med Kerstin från Gammelbyn och är en del äldre än henne. Anders Andersson med ovan hemm.1,2 hade hustrun Karin som dog 1730.Detta är lite slående då gamle Abrahams Cherstin hade drängen Erik Olofsson 1722-1730.Kanske har här blivit en förväxling utav namn?  Om man nu ponerar att Karin egentligen är Kerstin enligt gången ovan går namnet troligen vidare till,här sticker jag ut hakan,förmodade sonen Abraham Andersson Wimmerfeldt,antagen soldat 1694,18-19år efter Anders Andersson och Kerstin gifter sig. Abraham Andersson i sin tur mest trolig utav kända män i trakten som soldatdottern Kerstin Abrahamsdotters fader.  Gamle Abrahams Cherstin1722-1730 i Flurkmark skulle i så fall vara Kerstin från Gammelbyn,änka efter Per Olofsson Svan samt Anders Andersson.  Mvh Lars