NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-05
Skrivet av: Ingalill Bäckström skrivet 2005-09-02, 10:06
Lena Sjöström och Gunnar Carlin!
Per Persson Bäckström var min farfars farfars far. Jag hade stora problem att hitta hans ursprung, men detta har jag fått fram:
Pehr föddes i Gumboda. Hans far dog 1788-12-02. Pehr och hans mor Anna bodde inhyses i Gumboda. 1808 tog Pehr tjänst hos Catarina Bäckström och hennes man ryssen Erik Wedin i Umeå stad. Någonstans där tog Pehr tillnamnet Bäckström. Någon koppling mellan Catarina och Pehr har jag inte ännu påvisat. 1810 var Pehr dräng i Bullmark, men flyttade 1810 med hustru och mor Anna till Vännäs och benämns då skräddare.  
Jag TROR att han kom till Stöcke 1813. Gården - som sedan i laga skiftet flyttades till den nuvarande platsen från höjden bakom skolan - har sedan dess varit i familjens ägo men har tyvärr under detta år sålts utanför familjen.
Pehr Perssons son Pehr, f1818 tog över gården, och sedan hans son Pehr, f1848. Nästa generation var Oskar, f1889 (min farfar).
Brita Kajsa var enl bouppteckningen sängliggande sjuk och blind sedan 1860.  
Jag har också funderat över hennes sena barnsbörd, men inte kunnat hitta något fel vare sig på hennes födelsedatum eller de sista barnen.
 
Se f ö min släktutredning en släkt från Stöcke som finns i Rötters arkiv, publicerad 26 april 2000.
 
Mer information om denna släkt har tillkommit sedan dess. Vad är er koppling till Bäckströmarna?
Mvh
Ingalill