NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11
Skrivet av: Rune Forsgren skrivet 2005-01-10, 21:39
I Staffan Bengtssons inlägg ovan 2 jan 2005 nämns Olof Jacobsson Forsell från Sörfors. Det fick mig att minnas ett inlägg 19 jul 2001 av Rune Johansson rörande arvstvisten efter Sven Larsson i Brån.
Tvisten har sitt ursprung i en försäljning av bl a ett silverbälte 1703. 1725 kärar två av mågarna, Erik Nilsson i Vänfors och soldaten Per Olsson Svan genom deras fullmäktige fänriken Anders Nordeen, till rådmannen Anders Ansberg och nämndemannen Lars Ersson i Sörfors.  
Av de fortsatta turerna kan man utläsa att fyra av Sven Larssons sex  barn hade förmyndare. Undantagna var de troligen äldsta, redan gifta före 1703; Lars Svensson i Brån och Margareta Svensdotter i Norrfors.  
Två av förmyndarna är lättförklarade släktskapsvis. Farbrodern Daniel Larsson i Baggböle var förmyndare för Malin  och kusinen Lars Ersson för Brita.
De två övriga (eller egentligen tre, eftersom en dör och ersättare utses) är inte lika lätta att förklara. Kanske låg släktskapet på Sven Larssons hustrus sida? Jon Svensson i Vännäs var förmyndare för Anna, och Olof Jacobsson Forsell för Karin. Efter Olofs död flyttas förmyndarskapet till dennes efterträdare i äktenskapet, Anders Ansberg. I och med det kan man möjligen misstänka att släktskapet här låg med hustrun till Forsell o Ansberg.  Hon tror jag hette Margareta Wennman, och hon bör ha varit kusin till Jon Svensson. Hon skulle då ha varit gift först med lansdgevaldigern Granbohm, därefter omkr  1700 med Olof Jacobsson och efter 1714 med Anders Ansberg.  
Hur målet slutar vet jag inte, detta eftersom det förefaller saknas en eller flera sidor i mikrofilmningen.