NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-01-09, 16:50
Hej Rune J
Anna Hansdotters mors anor var jag osäker på. Din förklaring verkar riktig. Per Eriksson gifte sig med Dordi ca 1717 ser jag nu, då var Mareta redan 22 år och gift i Skravelsjö!.(Ska försöka få ordning på alla mina papper, (inkl övriga fyra Skravelsjögårdar, vars historik verkar krångligare än Skravelsjö 1). Jag jobbar än så länge via lösbladssystem, för senare käll-verifiering och systemering).  
 
Johan Hanssons Obbola 2 anor är väl den enda person (?) i senare tid som finns kvar att knäcka i denna så väl utredda släkt, som generation efter generation har bott i Skravelsjö, kanske sedan början av 1500-talet.  
 
Tack vare Holger Sjöstedts egna uppgifter om sina anor från Skravelsjö 1 i Släkten, samt dig och många andra på detta forum har jag fått reda på nya fortsatta anor ända till 1500-talet i Skravelsjö, Röbäck, Klabböle (med sedvanliga reservationer). Har nästan inga anor utanför en radie på två mil runt Skravelsjö, vilket visar hur lokal ändå familjebildningen var under 400 år.
 
Jag är förvisso nybörjare i dessa frågor och det var Staffan Bengtssons redogörelse Skravelsjö 1 på 1500-talet den 11 okt 2003, som tände mitt intresse för släktforskning och dithörande historia.
 
Tack för detta.