NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-11
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-01-09, 00:15
Tack Rune J
Ditt tips skulle faktiskt kunna tyda på släktskap Spolander-Johan Hansson, om jag tolkat allt rätt.
 
Anna Hansdotters fars släkt verkar klar generationer bakåt utan samband. Hennes mor Märit var dotter till Dordi Henriksdotter 1673 - 1757, (dotter till Henrik Andersson, Ansmark 3). Om uppgifterna stämmer? blev Dordi mor vid 12 års ålder, och i så fall borde (?) väl Märits far vara första äktenskapets Anders Jonsson på Stöcke 2 (?). Senare gifter hon sig dock med Per Eriksson Djäkneböle 2 och även med Mats Öndesson på Degernäs 3. Jag ser inga samband med Spolander m fru hos dessa?
 
Spolanders hustru (Anna Andersdotter 1700-1764,  dotter till Anders Olofsson i Västerhiske) har inte några kända släktband till Skravelsjö 1. Så Egidus Spolanders uppdykande är en fullständigt ny tråd.
 
Kanske finns ett samband med släkten Spolander via Per Johanssons far Johan Hanssons Obbola 2 och Egidus Spolanders far Nils Jonae Spolanders?  
 
Kommer att leta vidare, då det är min ff ff ff ff ff f (men det kan ta sin tid och jag tackar på förhand för alla ev tips!)