NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-16
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2004-10-12, 08:25
1743 27/12 gifte sig Herman Danielsson fr Umeå i Arnäs m p Maria Månsdr. Herman bodde i Österbacka. Jag såg dödsnotisen för Maria i Umeå bb 1763 10/6. Där står att hon föddes i Kroksta, Själevad och att fadern hette Måns och modern Karin. Problemet är att det föddes ingen Maria Månsdr i Själevad det året. Det närmaste jag hittat är en Märit (det finns en glidning mellan Maria och Märit som man kan märka t.ex. vid uppkallandet av barn efter äldre släktingar, och att man sällan hittar två barn med dessa olika namn i samma barnskara) f 1707 15/9 i Västergunsjö (som ju ligger en bit från Kroksta, men en bror Olof bodde i alla fall i Kroksta 25 år senare), men denna Märits mor hette inte Karin utan just Märit. Modern dog 1718 och det kan ju styrka dödsnotisens uppgift att hon kallade på sin dotter innan hon dog för att dottern skulle sköta henne. I dödsnotisen står också att hon blev mor till fyra barn. Jag har bara hittat Nils f 1745 29/5. Är det någon som hittat fler barn som kan styrka mormoderns namn? Har någon korrekta data på Herman som enl samma dödsnotis skall ha varit gästgivare i Röbäck, t.ex. faderns sysselsättning?