NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-20
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2004-06-08, 21:15
Tommy
 
Jag tror att årsskriften Obbolakrönikan (ges ut av hembygdsföreningen i Obbola), som utkommer runt midsommar har med en artikel som jag skrivit om Obbolasläkter under främst 1500- och 1660-talen. Ett klipp om hemmanet nummer 1 från den artikeln:
 
Jon Andersson Lax 1698-1717. Son till Anders Ingelsson på hemmanet nr 4 i Obbola. Av domboken 1697 framgår att soldaten Jon Lax skulle få överta hustru Barbros hemman i Obbola om han kunde bli dimitterad ur knekttjänsten. Jon hade utgått knekt för sin broder Mats Andersson i Obbola redan 1683. Jons hustru heter Carin enligt mantalslängden 1714. 1718 uppges hemmanet vara öde samt att Jon är gammal, utfattig och går och tigger.
 
Ödehemmanet upptogs 1720, på sex års skattefrihet, av Johan Hansson på grannhemmanet Obbola nr 2. Dennes styvson Mickel Persson f 1701 d 1782 gifte sig 1726 med Cherstin Larsdotter f 1702 d 1766 från Stöcksjö och fick då överta hemmanet Obbola 1. När Mickel dör 1782 kan man läsa i dödboken att han tillsammans med hustrun fått sex barn av vilka fem fortfarande lever, fyra söner och en dotter. Vidare skriver prästen ”Han har ständigt ägt god hälsa.fört en gudfruktig och stilla vandel. Sista året besvärades han af förmodad bröstwattusot och andtäppa som blef hans död”. Hustrun hade dött sexton år tidigare efter att ha varit sjuklig i många år. Om henne står det i dödboken bl. a. ”Hade någorlunda god hälsa till 1736 då hon ansattes av moderpassion (psykiska och nervösa symptom, min anm.). Var dock någorlunda i förstone men blev med tiden allt värre och värre så att hon sista 12 åren aldrig fick behålla någon mat.” Hon dog i samband med uppkastningar.