NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-17
Skrivet av: Ingela Utterström skrivet 2003-12-16, 12:39
Hej Anders!
 
Han var son till Gustaf Erik Baudin, dvs bror till min ana Carl Fredrik. Jag hade en notering om honom sen tidigare: Var på fästning. Brott mot sjunde budet. Notisen kommer trol från en husförhörslängd.  
Nej, hans far Gustaf Erik Baudin f. 1771, verkade sköta sig, följande uppgifter har jag från Boden-Överluleå forskarförening:
Trumslagare vid Piteå kompani 1787 i dec-29/3 1796, då han transporterades till Skellefteå  
kompani. Den 13/5 samma år till livkompaniet. 1793 3/7 befodrad till regementstrumslagare  
och furir. 1796 28/5 tjänstebyte med 2:e trumslagaren på Secondmajorens kompani.
Han fick medalj 1807 och avled på Ulriksdals invalidinrättning 1842.
 
Sonen till Carl Fredrik Baudin, Fredrik Wilhelm f. 1810(dvs kusin till Johan Adolf) var troligen straffånge på Långholmen 1838 nr 568  och 1841 nr 665, sk korrektionist (nummer enl mantalsregister)
 
En syster till ovannämnde Fredrik Wilhelm bodde i Stockholm från 1825 och framåt, hon benämns vara betjänthustru och senare vaktmästareänka (enl mantalsregister).
 
Det är många kusiner, och de dyker upp här och var när nya databaser blir färdiga över Stockholms invånare!
 
Mitt mål är ju att finna Erik Johan Baudins ursprung, jag tror att han reste en hel del även under tiden i Umeå, han borde verkligen finnas omnämnd i handlingar över resande.  
 
Visst vore det intressant att se vad som finns om familjen även i rättshandlingar. Allt är av intresse!
 
Hälsningar
 
Ingela