NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-17
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2003-11-21, 18:40
Tusen tack  -  Staffan Bengtsson 11 okt 2003
 
Ang hemman nr 1 i Skravelsjö. Min farfars farfars farfars farfars morfarsfar är den Hans Hansson som Du slutar med på detta hemman (pga inga manliga arvingar via en sondotter till Herman Hanson, därav morfarsfar), Jag blev därför jätteglad över ditt inlägg som gav nya spår att söka efter.
 
Men vem var denne Hans Hansson?  
Varifrån kom hans far Hans xxx ? Ett av kanske många spår är. Om Olof Jonsson 1655?-1619 var gift med Elin Hermansdotter från Degernäs, så finns under Leif Boströms  genealogi på internet över Bure-släkten i Degermäs också en uppgift från Johan Bure.  
 ”Ytterligare ett barn nämns av Johan Bure, bosatt i Degernäs och med sonen Hans”
Vad jag förstår samlade Johan Bure in uppgifter till 1610. Tidsmässigt skulle det därför kunna stämma att detta barn (om det var en son) Hans(?) Hansson tar över gården 1640 när en äldre ”hustru Elisabet” försvinner.  
 
För någon form av släktband till tidigare ägare borde finnas? Att namnet Herman återkommer i nästa generation pekar som Du säger på  det.
 
Var hittade Du alla Dina uppgifter? Jag avser nu kartlägga övriga gårdar 2-5 i Skravelsjö (min farmor är från 2:an), och inser nu att det finns massor att göra !  Än en gång tusen tack.