NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-08
Skrivet av: Monica Johansson skrivet 2003-10-04, 21:05
Rune Forsgren,  Rune Johansson m fl Umelandsforskare. Nu återkommer jag igen. Det fanns en Jon Abrahamsson som kom från  Arnäs till Pengsjö. Hans son Jon Jonsson i Pengsjö flyttar till Degernäs omkr 1777. VAR han Jon Abrahamssons son? Jag ser att jag inte har kunnat läsa födelseboken för år 1733, som skulle vara hans födelseår. Idag har jag läst ett svar från Per Sundin på att jag tytt boken om Arnäs riktigt vad gäller var Jon kom ifrån. Det är inte så att jag inte själv följer upp generationerna i kyrkoböckerna - tvärtom. Jag är väldigt noga. Men jag är inte någon riktig efterforskare på det sättet att jag har läst domböcker och mantal. Jag är en riktig amatör. Och jag letar inte rutor i släktträdet. Men att min morfar, död 1914, hade 84 kusiner, efter sin mors 11 syskon i Degernäs bl.a. har för mig blivit en kunskap av stor betydelse. Min morfars mor var del av en stooor familj. Min morfars far var ingift i denna familj. Han var postiljon i Umeå. Han var statstjänsteman. Han hade sina rötter i Innertavle, där hade de också varit postbönder och gästgivare sedan länge. Jag försöker knyta ihop säcken och se klassresorna som vi kallar det idag.
Och nu frågar jag en gång till: Är den här släkten i Degernäs tidigare utforskad? De var bönder, riksdagman, nämndemän, stadsfullmäktige, sjömän, och återigen bönder.
Hej! Vänliga hälsningar
Monica Johansson