NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-22
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2003-05-24, 15:20
Jag har tyda ? 19 ht-1709 och kommit till detta resultat  Jon Michelsson i Berg ? sig således med sin hustrusyster Anna Nilsotter i Berg att hon uti sin livstid ? 1/2 Tunland jord i åker och äng av det hemman som han ? och betalar åhrligen ?? och att Jon Michelsson låter henne bliva i sina hus till dess han för henne uppsatt en stuga ?? men efter hennes död halva tunland jord lyda under sin rätta bohlstad ?
 
Av Per Olofssons hustrus dödsnotis  Anna Jonsdotter framgår att Per är ifrån Berg.
Jag undrar om inte Per Olofsson fader Olof Håkansson i Berg trots att mantalslängderna ngt oklar.
Jag tror Nils Larsson gift 2 ggr i först mellan 1665 och 1673 och att hustrun dör före 1674.
I detta äktenskap får han Anna. Därefter ca 1675 i detta äktenskap får han Margareta.
Nils Larsson försvinner efter 1678. Den dotter som upträder hos Lars Nilsson ifrån 1684 är som jag tolkar det Nils Larssons dotter och som gifter sig 1687 med Anna ( 80 år 1746 alltså född 1666 ). Den måg som anges hos Lars Nilsson är alltså egentligen försvunna Nils Larssons måg och alltså Olof Håkansson.  
1695 finns ett syskon hos Olof Håkansson som jag alltså tror är halvsykonet Margareta
 
Tacksam för synpunkter
 
Rune