NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-21
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2003-01-12, 22:37
Hej
För ca 1 år sedan disskuterade jag bla Olof Persson och hans hustru Elisabeth Michelsdotter i Sörfors då de överlämnar sitt hemman till sin systerson Jon Nilsson från Stärkesmark, då blev mitt antagande att Nils Olofsson i Stärkesmark gift med en syster till Olof Persson. Enligt dombok 29/9 1773 framgår dock att antagandet fel där bla Olof Nilsson (broder till Jon Nilsson)i Brattby klagade på att Jon Nilsson i sitt testamente överlämnat hemmanet till en Anders Nilsson. Det framgår att kärandernas modersyster Elisabeth Michelsdotter var gift med Olof Persson. Det framgår även att Elisabeth Michelsdotter fader Michel Olofsson uppropat hemmanet på auktion.
Den 9/9 1747 förordnas Lars Larsson i Brännland och Olof Nilsson i Battby att vara förmyndare för Michel Larsson i Brännlands omyndiga barn.
Michel Larsson farfader Michel Olofsson i Brännland. Nils Olofsson i Stärkesmark alltså gift med en dotter till Michel Olofsson i Brännland.
 
Vet ngn med säkerhet vem denna Anders Nilsson är som får Jon Nissons hemman i Sörfors.
Jag har två kandidater till fader Nils Andersson i Sörfors eller Nils Jonsson i Berg, vet ngn ?
Jon Michelsson i Berg son till Michel Olofsson i Brännland ?
Det torde även finnas anknytning till Sven Nilsson Wännmans hustru Dordi samt OLof Jonsson och hans hustru Dordi i Nyby ev till deras företrädare Stephan Olofsson på hemmanet. Se ev pågående diskussion under Vännäs.
Har ngn lyckats komma fram till detta samband ?
 
MVH
 
Rune