NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-18
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2002-09-22, 23:48
Rune
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med Erik Jonssons hustrur. Enligt mantalslängderna förefaller han vara gift första gången omkring 1698/99. Enligt länsräkenskaperna betalar Erik Jonsson i Vännäs år 1709 brud- och pällpengar, dvs gifter sig, efter ha haft en lucka i mantalslängdens hustrukolumn samma år. Det bör då vara andra eller möjligen tredje giftemålet om man ska utgå från dödboksuppgiften. Jag har inte följt honom framåt i tiden, så jag vet inte om han gifte sig en eller två gånger på äldre dar.
 
En komplicerande faktor vid den här tiden är att det finns två Erik Jonsson i Vännäs (och båda hade söner vid namn Jon och sonsöner f 1730 vid namn Erik). En Erik var son till Jon Svensson och en Erik var son till Jon Olofsson Sterke/Stark.  
 
Den förstnämnde var gift 1705 med Ingrid Samuelsdotter från Norrfors men han dog omkring 1719/20 varefter änkan 1722 gifte om sig med Per Jönsson Höglander. Den Jon Eriksson från Vännäs som 1727 gifter sig med Britta Persdotter från Nybyn var en son till Erik och Ingrid.
 
Den andre Erik Jonssons son Jon Eriksson är med stor sannolikhet den som antas som soldat Orm 1725. Han gifter sig 1728 med Anna Jönsdotter från Lövånger men dör 1736 kort efter att han avgått från det militära.  
 
Din fråga om vad som hände med döttrarna Malin och Margareta tror jag däremot att jag kan ge besked om. Systrarna flyttade till staden och arbetade som pigor. Du hittar dom hos Jacob Burgerus på sid 43 i Umeå stad AI:3. Margareta gifter sig 1764 11/3 i staden med fiskaren Henric Söderström. I domboken 1780 kallas hon för Margareta Wenström. Hon dör 1782 21/5 vid en uppgiven ålder av 61 år. Födelseår i hfl anges vara 1720. Systern Malin, eller Magdalena som hon kallas för vid sin död, gifter sig så småningom med änklingen Hans Hansson i Vännäs. Det måste ha varit efter 1765 7/3 då Hans första hustru, Margareta Öndesdotter dog. Malin/Magdalena dog 1790 24/4 i Vännäs och i dödboken står bl a att hon tjänte länge i staden och att hon inte hade några barn samt att hon var 71 år gammal (f 1719 enl hfl).