NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-03
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2002-05-13, 20:39
Nils
Soldaten Anders Forsman var dopvittne i Ström när Nils Persson Stålman och Karin Persdotter döpte sin son Gabriel år 1751. Detta tycker jag tyder på ett släktskap mellan Forsman och Karin Persdotter. Eftersom detta troligtvis rörde sig om Stålmans och hustruns förstfödda barn.
En annan sak som man kan jämföra förutom dopvittnen är hur Forsman resp. Appelblad namnger sina barn.
Jämför även Kenneth Mossbergs soldatforskning.
Enligt Familysearch så gifte sig Forsman och hustrun alldeles riktigt 1751, men med ett tillägg Tavelsjö, vilket måste vara en efterkonstruktion då orginalkällan endast ger att hustrun var piga från Brännland.  
1751 gifte sig även en Anders Persson från Pengsjön, utan hustrunamn. Men jag tror ändå att Anders Forsman som blev soldat 1748 (Mossberg) var en son till Per Richter.  
Alfred Zingmark har ju dessutom enbart forskat på Spinnel-Anna och inte på hennes syskon. Det saknas också en Anders i dopboken om båda personerna var födda 1728, eller hur? Fler argument kommer jag inte på just nu, men jag hoppas att det är tillräckligt för att du ska undersöka saken ordentligt. Antavlor på hemsidor är inte alltid att lita på.