NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-03
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2002-04-29, 23:17
Hej igen Rune
 
Sista året som jag har noterat Simon Nilsson i Västteg är 1698. 1699 är han borta och har inte, så vitt jag kan se, ersatts av någon i mantalslängden. Nästa mantalslängd är från 1701 och då har Hans Jonsson (från Stöcksjö 7) kommit dit, med hustru son, sonhustru och dotter. Redan 1702 övertar Hans Jonssons son Moses Hansson hemmanet och han blir kvar till 1715.  
 
Från 1716 är det återigen en Hans Jonsson som står för hemmanet, första året som ogift men med ett syskon noterat (systern Malin enligt mtl 1718, faster enligt första hfl). Det är inte samme Hans Jonsson som 1701, eftersom denne (och hustrun) dog redan 1711, utan en sonson. Hans Jonsson d ä hade nämligen ytterligare en son, Jon Hansson, som övertog hemmanet i Stöcksjö och vars son Hans Jonsson det är som 1716 dyker upp på Västteg.  
 
Några övriga kommentarer;
 
Karin Simonsdotter hade varit gift med soldaten Mats Mör d 1724 innan hon gifte sig med Johan Jacobsson Liljeblad. Vid vårtinget 1738 omnämns att Johan Jacobsson hade en styvson, Simon Mattson f 1721, vars far var avlidne Mats Mör på Ön. (En son Hindric föds dessutom i september 1724).
 
I 1719 års mantalslängd (och endast detta år) för Ön är Karin Simonsdotter uppförd på egen rad med markering i kolumnen för inhyses (enligt mina anteckningar som gjordes för ca tio år sedan).  En tolkning kan vara att hon ännu inte hade gift sig med Mats Mör samt att hon redan då hade någon anknytning till Ön.  
 
Det finns en annan notering i mantalslängderna för Ön som är intressant med utgångspunkt i att Margareta Olofsdotter var änka efter en soldat Simon Nilsson från Västteg. Den Simon Nilsson som vi känner från längderna i Västteg är noterad där sista gången 1698. 1701 finns en tredjeman Simon Nilsson uppförd i längden på Ön med en markering för en knekthustru.  
 
Att Simon Nilsson var son till Nils Nilsson på Västteg går att belägga i domböckerna. Vid ett tillfälle (1693) kallas Nils Nilsson för sal. Fogdekarl. Nils Nilsson var i sin tur son till förreträdaren på hemmanet Nils Turesson och då är vi möjligen inne på Buresläkten.