NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-05
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2002-01-19, 17:10
Jag fortsätter min diskussion som eventueltt leder till klargörande av en del släktförhållande och förhoppningsvis för mig klargörande av anor till Hans Persson och hustru i Överbodan.
 
På ngt sätt verkar ju Hans Persson vara släkt med Olof Persson i Sörfors som jag ej har kunskap om.
I Jon Nilssons dödsnotis anges att han kommer från Stärkesmark,men endast Nils som fader. I A1:1  
under Stärkesmark framgår att Nils Olofsson där har en son Jonas noterad 1725 och 1726 sedan Sörfors. Det är alltså troligt att systersonen i Sörfors son till Nils OLofsson i Stärkesmark.
I A1:1 under Stärkesmark finns även en son Olof noterad 1730-1731 och hustru Maria 1731.
Nils OLofssons hustru anges heta Anna.
 
Ovan angivna Olof Nilsson dör 1782-02-27 i Brattby
I hans dödsnotis anges att han född i Stärkesmark 1699 med föräldrarna Nils OLofsson och Magdalena Persdotter.
 
Det troliga är att Olof Persson i Sörfors och Magdalena Persdotter i Sterkesmark syskon, men jag kan ej härleda släktskapet till Hans Persson, Håkan Jacobsson och Jon Håkansson. Eftersom det om tidigare teorier stämmer finns släktskap mellan dom ovan 3 nämda, är väl det troligaste att det finns släktskap mellan Håkan Simonsson och hstru o OLof Persson.
Tacksam för ngn teori.
 
Rune