NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-10
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2001-09-08, 08:20
Tack så mycket Rune! Tack för klarläggandena om Elofarna och tack för dopvittnena. Komminister Modin förekommer således två gånger som dopvittne. Hans hustru och svärfar var sin gång. Möjligt släktskap med hustrun Margareta Forsman? Även komminister Olof Lindahl med hustru är dopvittnen för ett barn. Erik Kungsman var enligt Kenneth Mossberg född 1694 i Övertorneå.
 
Enligt Staffan Bengtssons och Daniel Brömsters artikel i Släkten 53 framgår av dombok 1680 att Karl Andersson var(it) styvfar till Lars Karlssons hustru Dordi Persdotter i Grisbacka. Lars Karlsson dog omkring 1678. Karl Andersson var enligt Johan Bure gift med Brita Hansdotter född i Röbäck. Han blev änkling 1641 och gifte om sig direkt med Lisbeta Sjulsdotter. Om han skulle kunna vara styvfar till Dordi Persdotter, så måste han ha varit gift med hennes mor antingen mellan äktenskapen med Brita Hansdotter och Lisbeta Sjulsdotter eller efter äktenskapet med Lisbeta Sjulsdotter. Dordi Persdotter var dotter till Per Larsson och hans hustru Margareta i Grisbacka 4. Hustru Margareta står som ägare till hemmanet från Per Larssons död fram till Lars Karlssons giftermål med Dordi Persdotter i början av 1650-talet. Därför kvarstår endast möjligheten att Karl Andersson var gift med Dordis mor Margareta efter sitt äktenskap med Lisbeta Sjulsdotter. Jag tror ändå inte på den möjligheten. Jag tror istället att det står fel i domboken. Jag tror att Karl Andersson var svärfar till Lars Karlssons hustru Dordi Persdotter i Grisbacka. I så fall var kyrkoherden i Torsåker Kristoffer Laurentius hustru Karin dotter till Karl Anderssons far, som troligen var Anders Larsson i Grubbe. Carl Szabads uppgift om hennes patronymikon Larsdotter är i så fall felaktigt. Namnet Karl var inte så vanligt under 1600-talet. Om Kristoffer Laurentius hustru verkligen hette Larsdotter och var faster till Lars Karlsson, så har jag bara funnit en möjlig far till Lars Karlsson om jag håller mig till Umeå socken: Karl Larsson född omkring 1597 och nämnd i Selet till 1657. Han hade en son Lars född omkring 1619.