NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-10
Skrivet av: Thomas Olofsson skrivet 2001-08-31, 22:50
Rune, tack för ditt 'Abel-inlägg'.
 
Jag har ungefär samma slutsatser som dig om Abel Ivarsson i Klabböle. Efter att sökt på internet efter samtida Abel-personer med 'vår' Abel i Klabböle, så har jag också funnit följande:
 
1. Abel Eriksson, född 1552 i Lögdeå , Nordmaling och död i 1613 i Lögdeå , Nordmaling, och dennes son Erik Abelsson  född cirka 1590 i Lögdeå och gift med Segrid Persdotter  född  cirka 1590 i Västerbotten.  
Enligt ÄLVSBORGS LÖSEN 1613-18:
Abel Ersson är änkling. Denna Abel är död bliven på första termin. I mellantid haver hemmanet varit obesatt, är ej mer än 3 sädesland och varit platt öde. Knekt Erik Abelsson varit alla terminer på tåg.
 
2. Dessutom har vi också Abel Eriksson som troligen var son till Erik Mikaelsson i Torrböle/Nordmaling och tog över som bonde där 1579-83, men sedan försvann.
 
3. Därtill har vi slutligen Jon Abelsson i Klabböles barnbarn Abel Persson, som var son till Per Svensson och Dordea Jonsdotter i Sörbyn. Mer om det nedan.
 
4. Jag hittade också några Abel längre söderut i Ångermanland; Grundsunda, Torsåker, mfl..  
 
En annan väg som influensen till namnet Abel kan kommit kan kanske varit från Österbotten, med vilket Umeå socken hade viss kontakt. Det har jag dock inte undersökt än.
 
Abel Ivarsson har ju för övrigt en hypotetisk men mycket sannolik kedja av föregångare i Klabböle, redovisad av Staffan Bengtsson här i Avbytarforum. Så länge inget framkommit som motbevisar den modellen så kan man väl förmodligen anta att Abel Ivarsson var son till Ivar Persson, bonde i Klabböle 1585-1603. Mot bakgrunden av den samtida traditionen att använda släktnamn, kan man därför kanske anta att Abel-namnet kan kommit via hustrun till Ivar Persson i Klabböle, eller någon generation tidigare?  
 
När det gäller Abel Ivarssons son Jon Abelsson så känner jag inte till mer än att han finns i längderna för Klabböle 1638-1655 och 1658-1675, samt att han åren 1656-1657, av någon anledning, byter hemman med Hans Jonsson i Överboda. Enligt domboken 1656 den 29/5, ?11 där omnämns ett ärende mellan Jon Abelsson och Hans Jonsson om återgång av hemmanbyte., Återgång av hemmansbyte med Hans Jonsson i Bodan. Också i domboken år 1674 den 23/4-1/5, ?8, Avmätning av jord vid Inner Bjänsjön, tvist mellan Abel Jonsson och Petter Starck.  
Jag har inte i dessa domar kunnat uttyda om Jon Abelsson haft någon släktrelation till varken Hans Jonsson eller Petter Starck. Det är det kanske någon annan som noterat? Det förefaller åtminstone troligt med någon koppling till Hans Jonsson i Överboda?
 
När det gäller Jon Abelsson hustrur känner jag bara till Jons hustru Karin Ericsdotter enligt vårtinget 1703, om det finns uppgifter på fler hustrur någonstans är jag okunnig och därför intresserad.
 
Beträffande Jon Abelssons barn känner jag bara till följande:
a. Enligt vårtinget 1703 anges Johan Jonssons i Klabböle som son till Jon Abelsson och Karin Ericsdotter.  
b. Abel Jonssons släktskap med Jon Abelsson torde vara säkert med tanke på det ovanliga namnet och att han anges vara från Klabböle enligt domen 1667 den 14/8, ?15.  
c. Jag har en teori att Nils Jonsson i Klabböle kan varit en tredje son till Jon Abelsson. I domboken  1705, 18-22/9, ?32 Jon Persson i Klabböle besvär mot sina grannar Johan Jonsson och Nils Jonsson ibm om att han intet efter laga dom får sin rättighet i fiske och laxdelning”. Är det någon som kan förkasta eller bekräfta det?  
d. Slutligen har vi då Dordea Jonsdotter i Sörbyn, Nordmaling, som i en dom uppges vara från Klabböle, samtidigt som hon har sonen Abel Persson, vilket starkt talar för att Dordea är Jon Abelssons dotter.  
 
Är det någon som har uppgifter om fler barn till  Jon Abelsson?
 
En sista fråga till Rune, Var har du hittat den intressanta uppgiften om att Olof Larsson i Klabböle tycks vara en styvson till Jon Abelsson?
 
Vänliga hälsningar
Thomas