NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-27
Skrivet av: Leif Boström skrivet 2001-08-24, 12:37
Tack, Rune! Byteslängden från 1702 indikerar att både Per och Daniel är söner till Olof Jonsson.
 
Rättelse av tidigare inlägg. Olof Jonsson, Stöcksjö 12, nämns inte in på 1700-talet. Han nämns 1695 och någon gång senast 1701 tar Per Olofsson över. Den Olof Jonsson som nämns i början av 1700-talet i Stöcksjö bodde på hemman nr 4.
 
Namnet Daniel är intressant. I Umeå socken är Daniel Olofsson i Stöcksjö den förste som bär namnet Daniel som jag noterat. Daniel Königsson i Rödå är också ganska tidig. I Nederkalix nämns en Daniel Eriksson i Töre från 1588 och i Piteå en Daniel Olofsson i Svensbyn 1580. De är de enda med namnet Daniel som jag noterat i Väster- och Norrbotten fram till omkring 1620. Men jag har inte gått igenom alla längder och inte alla byar i varje längd så det finns säkerligen fler. Men namnet är ändå ovanligt.
 
Enligt ett tidigare inlägg av Staffan Bengtsson så hette Daniel Olofssons, nämnd i Stöcksjö åtminstone från 1615, mor B. Israelsdotter. Israel var också ett ovanligt namn långt tillbaka i tiden. Första belägget jag hittat i Väster- och Norrbotten är Israel Jonsson i Västerhiske, nämnd åtminstone från 1615. Däremot tror jag att namnet fanns tidigare i Ångermanland. Det innebär kanske att Daniel Olofssons mor inte kom från Västerbotten.