NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-12
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2001-08-12, 13:27
Staffan
 
Åter igen tack för dina uppgifter!
Beträffande Olof Erssons första hustrus ursprung så verkar det rimligt att det är det först nedtecknade patronymikon som gäller d.v.s. Enevallsdotter. Min tanke när jag ställde frågan var att Hans Hansson möjligen kunde haft en tredje dotter Karin. Jag har haft problem med att tolka den första hfl för Täfteå. En trolig dotter (svårläst p.g.a att namnet är överstruket) försvinner där år 1726, året efter det att Olof Ersson gift sig. Hans Hansson har år 1721 i mantalslängden 2 döttrar noterade om jag läst rätt och dottern Brita är då för ung för att mantalsskrivas. Dina uppgifter om att Anders Andersson var omgift med Enevalls änka gör ju att frågan om Olof Erssons hustrus ursprung kommer i ett annat läge. Med tanke på vad som händer sedan i familjen Olof Ersson så blev jag mycket glad över den nya informationen.
 
Jag är också imponerad över att du kunde lista ut vilken bouppteckning/inventarium jag var ute efter, med de få ledtrådar jag gav. Det var gamla anteckningar jag hade och jag vill minnas att jag hade svårt att urskilja början och slutet på dokumentet. Jag skrev dock upp alla namn som jag misstänkte kunde vara relevanta i sammanhanget och däribland Lars Persson.