NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-12
Skrivet av: Thomas Olofsson skrivet 2001-08-08, 21:13
Hej Rune!
 
Jag har funderat kring ditt inlägg från den 3 april i år och ditt senaste från idag med uppgiften om pigan Brita Abelsdotter från Spöland som uppges vara 90 år den 18 april 1745.
 
Förutom den Abel som anklagas för mökränkning 1667 har jag bara uppgifter på en annan Abel i Umeå socken (finns det någon som uppmärksammat någon fler Abel?) och de är Abel Ivarsson i Klabböle (förmodligen död i Preussen 1628), till lika farfar till den Johan Jonsson i Klabböle som du Rune nämnde i ditt inlägg igår.
 
Enligt Kerstin Farm (se inlägg under denna rubrik den 11-14/11 1999) hade Johan Jonsson i Klabböle en systerson i Sörbyn, Nordmaling, med namnet Abel Persson. Systern, Dordia Jonsdotter, var född 1751, så hennes son kan knappast vara fader till pigan Brita Abelsdotter från Spöland.  
 
När det gäller den Abel Jonsson som dömdes för mökränkning 1667, så förefaller det rimligt att han är son till Jon Abelsson (1617-1675) i Klabböle och sonson till Abel Ivarssons. Försiktighet bör dock påkallas eftersom beviset bara utgår från namnet.
 
För att återgå till pigan Brita Abelsdotter från Spöland, som enligt dödboken föddes ca: 1655, så kan hon ju vara dotter till Abel Jonsson, även om hon inte föddes 1667, dvs i samband med åtalet om mökränkning. Abel Jonsson kan ju varit gift redan tidigare.  
 
Det skulle dock var en fördel att anföra något mer konkret än dessa indicier för att säkerställa kopplingen, men det har jag inte för närvarande.
 
Thomas