NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-23
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2001-04-01, 00:31
Lennart
 
Mikael Mikaelsson är densamme som soldaten Hägg. Han var son till Anna Andersdotter som dog 3/3 1775. Hennes dödboksanteckning är intressant. Mikael är son till den ej namngivne förste maken som var soldat. Den angivne fadern till Anna, Anders Carlsson i Tavle, kan dock ej återfinnas i några källor. Anna var gift tre gånger. Enligt dödboken var även andre mannen en soldat och med honom fick hon en dotter (Marget) som blev gift med Hans Ersson i Sörmjöle. I Margets dödboksanteckning uppges hon vara född i Vasa i Finland.
 
Mikaels hustru Britta Olofsdotter var från Obbola och dotter till Olof Mattsson. Se diskussionerna ovan.  
 
Hans Jonsson i Hjuken var inte son till Jon Zachrisson i Tegsnäset som påstås i bl a Ossian Egerbladhs och Henning Larssons böcker. Han var oäkta son, f 1742 11/1, till Margareta Persdotter i Vänfors som sen gifte sig med Per Johansson i Tegsnäset. Hustrun Malin Eriksdotter vet jag tyvärr varifrån hon kommer. Jag har inte fördjupat mig så mycket efter ca 1750.
 
Per Jonsson och Anna Jonsdotter i Hössjö. De gifte sig 1765 1/1, inte 1764 1/1.
 
Frågorna om Lars Olofsson Snickare och Margareta Persdotter måste du precisera. Du vet förmodligen mer än vad du skrivit i frågan och det är naturligtvis till hjälp för den som vill svara om man får veta så mycket som möjligt. Margareta Persdotter f 1714 tex. I vilket sammanhang finns hon, gift med vem osv? Och Lars Olofsson Snickare, när levde han? Du måste ha en ana som är son/dotter till honom. Född när? Rote 65 har för övrigt namnet Blank medans Snickare är rote 29.