NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2001-02-07, 14:19
Jag hade inte tänkt skriva något mer i Anbytarforum, men jag har fått en fråga privat om Jon Zachrisson i Tegsnäset. Enligt Ossian Egerbladh skulle Jon haft en oäkta son vid namn Hans Jonsson född 1742. Själv vet jag inte så jag skickar frågan vidare...
Enligt Mossberg så var Jon Zachrissons syster Brita gift med Hans Olofsson Snabb/Snabbman på Holmön och det skulle innebära att jag blir ännu mer släkt med mig själv. Jag har själv inte funnit något i kyrkböckerna som tyder på att Brita och Jon var syskon. Förhoppningsvis var dom inte det.
 
När det gäller Hans Jonssons son Per Hansson i Hjuken så finns det faktiskt en bouppteckning i Degerfors tingslag, efter dennes hustru Maria Larsdotter. Följande barn räknas upp: Johan Petter och Hindric, båda myndiga, Jonas, Helena Catharina gift med förre bonden Pehr Staf boendes uti Ångermanland och Eva Margareta. Sonen Pehr nämns i samband med den fasta egendomen nämligen Hjuken no 3 och Hjuktjälens nybygge.  
I Umeå Stad finns en Catharina Wiander som gifter sig där 1792.10.14 och även hon uppges komma från Burträsk. Det finns dessutom en Hindric Wiander f. 1780 som jag inte tror nämns i Släktnamn i Umeå. Något mer som kan lösa problemet om Maria Larsdotter Wianders bakgrund har jag inte funnit.
 
g.jonsson@umea.mail.telia.com