NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08
Skrivet av: Birgit Lindgren skrivet 2001-01-25, 22:29
Hej Carl-Erik!
 
ja det här blir visst bara mer invecklat. Jag har inte tillgång till mikrokorten hemma så jag kan inte kontrollera uppgifterna nu men jag tänkte skriva ner det jag har och dom källor jag hittar i mina papper.
 
En utredning som Tyko Lundkvist gjort på en del av min släkt, där anger han att Sven Jonsson gifte sig 10/10 1790 i Umeå landsfs med Brita Olofsdotter som är född 3/1 1763 i Selet, Umeå Landsfs. Hennes far anges vara Olof Danielsson. Jag har inte noterat om jag har kollat upp det i kyrkomaterialet eller om jag bara noterat det han angett. I Gräsmyr bys historia anger han också samma sak.  
 
På den sida om Pengsjö bys historia och släkter som finns här på nätet står samma uppgift. Jag har skrivit ett mail idag till den ansvarige forskaren på sidan för att fråga om dessa uppgifter.  
 
Olof Ersson f 1730 har enligt Gräsmyrboken en dotter Brita som också är född 1763 men där har Tyko Lundkvist inte följt upp henne.
 
Det är som sagt länge sedan jag tittade på dessa uppgifter så jag känner mig inte alls säker på hur det förhåller sig, speciellt med tanke på att jag inte verkar ha kontrollerat det i originalböckerna utan lämnat det vid det som Tyko skrivit.
 
Tyko Lundkvists böcker marknadsförs och säljs också, men det är ju nu tyvärr ingen garanti för att det inte kan bli fel. Men fel kan ju rättas till med duktiga forskares hjälp.
 
Så Carl-Erik, jag vet inte heller vad som gäller. Låt oss hoppas att vi tillsammans med andra kan reda ut det härinne.
 
Hälsningar
Birgit Lindgren