NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-03
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2000-10-23, 22:42
Gunnar
 
Per Jonsson och Nils Jonsson i Täfteå var med stor sannolikhet inte bröder.
 
Lille Jon Nilsson finns på Täfteå 5 1678-1707. I mantalslängden 1707 markeras även en son och en sonhustru. 1708 har Nils Jonsson övertagit platsen i mantalslängden och då finns i stället en markering i kolumnen för föräldrar. Nils Jonsson torde således med stor sannolikhet vara son till lille Jon Nilsson.
 
Store Jon Nilsson finns på Täfteå 6 de flesta åren 1674-1690. Det faktum att han är knekt kring 1680 gör att han saknas några år. Hustun Anna tar vid i längderna 1692-1699. Sonen Staffan Jonsson, som sedan blir soldat Liten, står för hemmanet 1701-1703. Per Jonsson från 1704 och framåt med undantag för 1712-1716 (han är då utskriven som soldat Liten).
 
Att Staffan var son till store Jon Nilsson finns belagt i källorna (bl a domboken 1703 hösttinget). Huruvida Per också är en son till store Jon Nilsson vill jag låta vara osagt än så länge. 1705 anger domboken att han uppbjöd store Jons hemman i Täfteå, men det står inget om släktskap. Det finns dock en uppgift i domboken 1712 som kan tyda på att Per Jonsson ändå var son till store Jon Nilsson. Jag lämnar dock det därhän i detta sammanhang.
 
Jag vet inte vem av Per och Jon Nilssöner som du Gunnar har som ana. Om det är någon av dem som du är särskilt intresserad av så kan jag troligen bidra med kompletterande information.
 
I vilket fall så finns det inget som tyder på att de var bröder, vare sig i domböckerna eller andra källor som jag noterat.