NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-02
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 2000-01-18, 00:17
Tack Staffan för uppgifterna!
 
När nu Tväråmark är på tapeten, tänkte jag höra om du känner till följande:
 
Håkan Hansson, bosatt i Tväråmark, gift med Magdalena Persdotter.
Barn:
Hans Håkansson, f 1789 27/2i Tväråmark, d 1868 6/3 i Åliden, Nybyggare i Åliden och Trehörningen, Gift med Anna Kajsa Larsdotter (se mitt inlägg 16/1-2000, dock skall det stå stammoder till Åliden-grenen av Åström från Ådala), i hennes andra gifte [g 1:o m Johan Nilsson från Tavelsjö, d 1815].
 
Anna Kajsa Larsdotter har i första giftet endast sonen Nils Johansson, vars 4 vuxna söner tar namnet Åström (2 gifta Westberg, 2 gift Jonsdotter). Jag härstammar från Nils Åström, gift Jonsdotter, bonde i Mickelsträsk, och Erik Åström, gift Westberg. I sitt andra gifte är Anna Kajsa;s äldsta barn, Jonas Hansson, han flyttar till Degerfors sn, och får bl.a. två döttrar, som är gifta Åström, varav den ene med min Nils Åström. Detta är dock i denne Jonsdotter:s andra gifte, i det giftet har Nils, sonen Karl Åström, samtidigt har Erik Åström dottern Tilda Maria Åström. Dessa råkar gifta sig med varandra, och är således min anknytning till både släkten Westberg (med äldste kände, vad jag vet: Sergeanten Jonas Westberg i Västerhiske, f 1692) och till släkten Åström.
 
Karl Åström är min fmff.
 
Staffan eller någon annan: Har du närmare info om löjtnanten Lars Håkansson.
 
Jag kan tillägga att sonen i Margareta Jonsdotter:s första gifte, Jonas Gustav (son till Jakob Jakobsson), blir styvson till Nils Åström i Mickelsträsk, och som vuxen går under namnet Jonas Gustav Jakobsson Åström, således en tredje gren av släkten Åström, den jag kallar Mickelsträsk-grenen.
 
Mvh
Fredrik