NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2015
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2015-10-26, 16:49
Jag kan hålla med om det. Det är definitivt en implicit koppling, men den är inte SÅ svag.
 
Vad vi vet är att Elsa i Medle 1 flyttar dit och är änka senast 1744 och att hon har en dotter Elsa som torde vara i en ålder att hon borde varit född ungefär 1734-1739. Denna är en Larsdotter, så soldatänkan var gift med en soldat Lars som dog före 1744. Vidare dör soldatänkan ifråga 1759.
 
Sedan har vi en soldatänka Elsa Johansdotter Duva som dör 1759, om än i Morön. Vi vet också att dennas make rimligen borde varit Lars Duva som dog 1741 och att även om ingen dotter Elsa finns noterad, så finns ett tydligt hål för en sådan omkring 1733-1735.
 
Vidare verkar ingen annan soldatänka Elsa dö 1759 som kan hittas i Morön och ingen annan soldatänka Elsa som kan hittas i räkenskaperna för fattigvården som död 1759.
 
Jag tycker nog att det är tillräckligt för att motivera ens tro att det handlar om en och samma soldatänka Elsa och jag skulle nog notera det, om än med notis om önskan efter starkare koppling, om det avsåg mitt eget släktträd. Jag tror nog dock att det borde gå att hitta sådant som stärker kopplingen. Någonting som kan göra rimligt att Elsa Johansdotter har en koppling till både Medle 1 och någon person i Morön till exempel. Men det förstås, om noteringen om Morön i fattigräkenskaperna bara helt enkelt är fel hjälper ju inte det. Men jag tycker ändå att det finns en hel del som talar för denna koppling.