NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 mars, 2015
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2015-01-25, 18:22
En som enligt Family Search påstås vara släkt till mig med samma Y-DNA härstammar från Hedensbyn 8. Jakob Öndesson sålde Hedensbyn 8 till Erik Andersson på Hedensbyn 1 som var bonde där 1666-68. Troligen bror till Per Andersson på Hedensbyn 1 som antagligen var Anders Nilsson Käcks svärfar. Man får nog tro att Anders hade en förhistoria före 1669 då han övertog Hedensbyn eftersom sonen Holger gifte sig 1682, Holger måste ha varit bra mycket äldre än 13 i vart fall. Holger var bonde till 1699, kan ju då knappast ha dött 1689. Dessutom ger boken ett troligt dödsår för Anders nämligen 1678.
Jag letar i 1665 års mtl och hittar ingen Anders Nilsson, dvs. det fanns en i Källbomark men han var bonde där 1654-91 så det var inte rätt. Återstår att han var inneboende hos en far eller svärfar och letar då efter mågar till någon Per eller sonhustrur till någon Nils. På Degerbyn 5 fanns två sonhustrur men bara en son. Men eftersom efterträdaren på hemmanet, sonen Lars Nilsson Degerman, gifte sig redan 1656 bör en av  sonhustrurna vara hans hustru. Jag hittar var en Nils som skulle kunna passa (ingen Per, men svärfadern skulle ju vara Per Andersson på Hedensbyn 1) nämligen Nils Persson på Innervik 1. Han hade visserligen en son Sven som efterträdde honom på hemmanet 1676 men det framgår inte av boken när Sven gifte sig.
Har någon kläm på detta som jag letat fram i Skellefteå socken 1650-1790?