NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2014
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2013-09-01, 22:27
Nej, det var inte det min fråga handlade om. Jag har använt INDIKO mycket och frågan här handlar inte om födelsedatumen angivna för personen, utan informationen som anges komma från den specifika källan, i det här fallet födelseboken. I Skellefteå fram till och med C:6 har i INDIKO noterats precis det som finns i födelseboken (och inte sällan t o m mindre än vad som finns i födelseboken). I C:7 och C:8 finns det i stället ofta mer material än så. Såvitt jag kan avgöra beror det antingen på att det material INDIKO bygger på är andra versioner av födelseböckerna som inte är lika brända i kanten [notera att till skillnad från hfl så är hänvisningen till födelseböcker i INDIKO Skellefteå inte C:1 od utan till Föd. & dop VOL 45 (1699-1750 och liknande, vilken har samma ordning och uppenbarligen bara är en annan samling av samma material åtminstone fram till C:6] eller att detta material till skillnad från det tidigare är kompletterat med sådant som kommer från tex hfl. Jag vet inte vilket av detta det är, men tänkte att någon kanske visste mer. Om det är det senare är det ganska problematiskt, eftersom det innebär att man inte kan lita på INDIKO alls med avseende på om det som står under Föd och dop faktiskt härrör från födelse- och dopböcker.
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2013-09-01 22:29)