NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012
Skrivet av: Martin Bergman skrivet 2012-02-24, 08:40
För ett antal år sedan skrev jag följande,
 
Hej!  
Jag har i dagarna mottagit släktboken 700 Anor Under Tio Sekel.I första hand var jag intresserad av familjenamnet Steinvall, men ser nu att jag har mycket stor nytta i övrigt av boken.  
Min fråga är: Finns det två med familjenamnet som jag var intresserad av. Den ena familjen från Skellefteå stavas Steinvall och den andra Steinwall - alltså med W. Jag saknar nämligen följande personer,  
Johan Lennart Steinwall, född 1857 i Skellefteå och död 1936 i Stockholm. Han var gift med  
Agnes Josefina Bergstrand, född 1871 i Adolf Fredrik, Stockholm. Dom hade två barn,  
Sigfrid Leonard Steinwall, född 1895 i Skellefteå, troligen inte gift, samt  
Thyra Amanda Steinwall, född 1898-02-28 i Hedvig Eleonora fs, Stockholm och död 1990-06-05 i Boo, Nacka.  
Hon var gift 1918-05-08 med (min ana) Generallöjtnant Erik Gustaf af Edholm, född 1878-11-06 i Hovförsamlingen, Stockholm och död 1954-02-16 i Stockholm. Någon koppling till de övriga Steinvalls borde det finnas eftersom några också är födda i Skellefteå. Svara gärna med mail - om det finns något svar.  
Mvh Martin B
 
I min vidareforskning verkar det som om det fanns två släkter Steinw(v)all i Skellefteå landsförsamling. Jag har också fått fram att den ena Steinwall-släkten har sina rötter i Filipstad och den andra Steinvall-släkten kommer troligtvis från Finland. Jag har bl.a hittat kapten Mile Steinvall gift med Carolina Ludmila Ekholm i Storkåge, Skellefteå. 1834-09-21 får dom sonen Mattias Leonard Steinvall enligt Skellefteå landsförsamling C:9 (1831-1847) Bild 64 / sid 58 i AD. Mattias Leonard är far till Johan Lennart Steinvall född 1857.
Finns det någon som kan bekräfta mina teorier att det fanns två släkter Steinv(w)all som inte hade några kopplingar till varandra?
Vänligen Martin B