NULL Skriv ut sidan - Skellefteå

Anbytarforum

Titel: Skellefteå
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2009-07-14, 21:15
Hej forskare! Satte mig ned och tittade i min pärm, på en trummslagar pojke som kom enl sägen till Skellefteå som 13 åring. Eftersom han var född 1694 (?) bör det ha varit 1707. Man säger att han borde ha följt ngn släkting eller bekant till familjen till Skellefteå vid aktuell tid. Vad jag förstår har ingen ännu ? hittat den länk som sammanbinder honom med den familj som saknas. Personen hette Hans Johansson Wiggman född 1694 från Stockholm död 1728 i Frostkåge, bosatt som soldat i Frostkåge ingift i Ersmark med Anna Hermansdotter minst 4 barn fick deras korta äktenskap. Då jag Härstammar från sonen Herman Hansson undrar jag om ngn mer funnit ngt? Det borde finnas i mönster rullarna om pojken. En husförhörslängd där pojken finns...ngra fler namn på samma sida. Han borde ha varit inneboende hos ngn innan giftmålet eller när han blev antagen somvuxen soldat?
Vem var han och varför kom han till Skellefteå...hade inte skellefteå egna musikanter via regementerna? Hur var det att vara trummslagare som 13 åring. jag har letat efter honom i Stockholm.. Men det var och är fortfarande ett enormt arbete att läsa alla böcker, ej ännu funnit ngt som kan länka ihop honom. Dock funnit en silversmed i Kalmar som hette just Hans Wiggman men han levde i början av 1700 talet..Så finns det fler som letar efter Wiggmanska släkten? Johan