NULL Skriv ut sidan - Skellefteå (landsförsamling)

Anbytarforum

Titel: Skellefteå (landsförsamling)
Skrivet av: Monica Svensson skrivet 2016-03-01, 12:00
Hej  
Hon giftes sig med Jöns Fredrik Svanborg
Hon bor i Myckle 8, Skellefteå där det finns en notis om lysning 23 nov 1788 med Jöns Fredrik Svanborg (1759-1790). Vad jag ser i Husförhörslängden för Myckle så hänvisar prästen till sid 590 tror jag det var, i Södra socken boken.
Familjen Pehrsson Walberg/Svanborg flyttar efter  giftemålet till Kyrkobordet 14, Piteå. Catharina bor där till sin död 6 augusti 1809.
 
Husförhörslängdens länk, där jag hittar soldatänkan Carin Andersdotter och Catharina, med länk tillbaka till Norra socken boken sidan 485 Myckle 8.
 
Sedan en tidigare efterlysning fick jag denna info. Och när jag fortsatte här så kom kom hon från Skellefteå.
 
Hej Monica  
Jag har ett annat förslag som varande din anmoder :-)  
 
Vi börjar med en Lysning  
Lysning 1816- 3-31 i Piteå lfs Sverige Han Mårten Lindvall repslagaregesäll från Luleå hon Catharina Magdalena Svanborg sjömansdotter från Öjebyn  
 
Hennes födelse  
Caisa Magdalena Svanborg född 1789-11- 2 i Gamla Staden, Piteå lfs Sverige  
Far: Jöns Fredrik Svanborg  
Mor: Catharina Walberg  
 
Från husförhörslängd  
Piteå lfs AI:4d 1807-1817 s. 4 gård nr 2 i Öjebyn. Här är Caisa Magdalena Svanborg f. 1789 piga på gården,  
Piteå lfs AI:4d 1807-1817 s. 43 repslagaregesäll på gård nr 39 i Öjebyn Han Mårten Lindvall f. 1793? hon Caisa Magdalena Svanborg f. 1792? dotter Johanna Magdalena f. 1816-9-26  
 
I födelseboken finns ytterligare en dotter med samma namn född 1817-11-26 . Jag antar att bägge döttrarna dog före 1818  
 
Birgitta Hans
 
Tittar jag i husförhörslängden för Skellefetå (3a) landsförsamling för 1788, där också Jöns Fredrik omnämns under Myckle 8, så Står det en hänvisning till S.S (Södra Sockenboken, 3b) sidan 590. och vid Catharina står en omvänd hänvisning till N.S sidan 485, under Soldatänkan Carin Andersdotter. det finns också en son Anders fördd 1757.
 
Men om man kikar lite högre upp, där står det en dotter Catharina och med ordet Valberg bredvid sig. Jag fattar inte om det tillhör änkan strax under eller om det är denna Catharina som har efternamnet Valberg.
 
Fadern i huset (inhysefolr) heter ju Per Persson, men det känns kanske fel att spekulera i detta.
 
Om ni inte hittar i Husförhörsboken mina sidhänvisningar så kan jag ikväll när jag kommer hem lägga in länkarna från Arkiv Digital.
 
Hoppas på er hjälp.
 
//monica