NULL Skriv ut sidan - Ble min oldefar født i Bohuslen?

Anbytarforum

Titel: Ble min oldefar født i Bohuslen?
Skrivet av: Olav Åge Strøm skrivet 2005-12-17, 09:00
Takk skal du ha Bo.
Det er vel ikke sikkert at han tilhørte denne familien. Hvis de var i Krokstad i 1838. Jeg vet de var der i 1844 og i 1852 da den yngste av de tre barna som kom til Idd ble født, samme året som Engelbrekt ble konfirmert.
Det ser ut til at Engelbrekt hadde en bror i Hede.
Min grandonkel sendte i 1951 et brev til min farfar hvor han la ved et julekort fra Amerika Appleton, Wisconsin fra en som het Brita C. Solberg.Julekortet er sendt i 1947. Min grandonkel skriver: ”Hun er vårt søskenbarn, datter av bror til far. Hun er nå 91 år”. Brita kaller min grandonkel for kusin. Hun skriver svensk.
En sendte meg disse opplysningene om henne (hun hadde brukt Ancestry.com. som kilde). Der får jeg vite at Brita var født 10 august 1860. Hede Sverige. Hennes far het Johannes Andreasson. Hun var gift 12 mars 1886 Sverige med John Fredrick Solberg f. 19 august 1856, Sterkestad. De emmigrerte i 1888. Brita d?de i Appleton Wis. 31 mars 1952.   Dette ser ut til å være den Brita Christina Johannesdotter som ble født i Rabben under Selelund i Hede. Datter av Johannes Andreasson og Maria Johnsdotter. (Slektsdata). I flg. FS var Johannes birth 10 sep. 1840 Place, Foss. Christening 19 sep. 1840 Place Foss. Gøteborg og Bohus. Sweden (men jeg fant han ikke under Foss fors. (Slektsdata) Hans far skal i flg FS hete Andreas Johnson og mor Britta Stina Olsdr.  Engelbrekts far skal i flg kirkeboka i Sigdal hete Andreas Olsen. Det stemmer ikke helt men skal jeg tro min grandonkels brev så skal far til Brita og Engelbrekt være brødere.
Er det noen som vet hvor Johannes var i fra?
 
Med vennelig hilsen
Olav Åge Strøm.