NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2013
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2013-07-25, 13:48
Kalasuppgifter Leif!
 
Den hustru Elisabet som nämns i Yttertavle utan att skatta kan vara fogden Lasse Jonssons änka. Hon finns även noterad på Böle och rotar man igenom Västerbottens handlingar så hittar man att hustru Elisabet har ett kongligt brev på skattebefrielse för sina två hemman under viss tid.  
 
Hittade just brevet i 1587 års handlingar på s. 131 faktiskt. Hon kallas där Elisabet Mickelsdotter. Nu har jag inte gått längre fram än till 1589 i skattelängderna, så jag kan inte uttala mig om Knut Hansson. Kan det vara så att änkan Elisabet gifter om sig med denne Knut?  
Tydligare under avkortningar 1586, sid 117. Där sägs att hon har kungligt brev från 13 Juni 1585 på två års frihet för sina båda hemman i Böle och Yttertavle på 2 hela mantal. Där står det också i klartext att hon är Lasse Jonssons efterleverska.  
 
Une Olsson hade sonen Håkan också, som kallas salig i ett mål från hösttinget 1606
 
Jakob Larsson i Bölet (fr Fällan i Lövånger) och Zacharias i Tegh trätar om jord som Zacharias hustru ärvt i Bölet. Talas om jord som salig Håkan Unesson köpt av Torfast gulsmedh som både Zacharias och hans hustru var bördig till.  
 
I Rålambs byten finns en avskrift av ett brev från 1566 om en arvstvist efter Fale Olsson i Ytterhiske där hans arvingar räknas upp. Sonen Nils Falesson och Fales mågar Une Olsson i Böle, Sven Jonsson i Kasamark, Johan Grys i Grisbacka och Måns Nilsson i Ytterhiske.
 
I samma Rålambs byten finns dessutom ett brev från 1532 om ett jordabyte mellan Könik Håkansson i Hiskesjö, Erik Nilsson i Rödbäck, Simon Jonsson i Hiske. Det intressanta är att i nämnden satt bland andra Olof Nilsson i Bölet, möjligen Une Olssons far.  
 
Det är möjligen samma Olof Nilsson i Böle som nämnes i ett dombrev från 1503.
Brevet lyder: Olof Nilsson lagmansdomhavande i Westrabotnen på Knut Eskilssons (Banér) vägnar höll laga ting med allmogen i Umeå 1503.
Tå giorde thenne skiälige jordabyte i så måtto att thesse godhe men, Olof Nilsson i Böleth gav sin syster hustru Elin i Hallen 5 mark jord liggiandes i Grubbe för 4 mark jord i Böleth och förbenemde hustru Elin med sin son..... etc.
(Hallen i det här fallet är förmodligen likamed Hallen i Västerhiske.)
 
De här breven är avskrifter jag gjorde av avskrifter från avskrifter som Karl Fahlgren en gång gjorde, så ta den direkta ordalydelsen med ett par skopor salt.  
Det intressanta är att när originalavskriften gjordes på breven, så var dom samlade på samma gård. Det indikerar att dom så att säga hör ihop.
 
Enligt Sven-Ingemar Olofsson, Övre Norrlands historia del 1, sid 440 så var Lasse Jonsson fogde från åtminstone 1566 till 1574 och återigen 1582.
 
Eftersom Karl Unesson är en ana till mig så är allt av intresse kring hans släkt.
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-07-25 13:53)