NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juli, 2013
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2013-07-19, 17:24
En snabb titt på hemsidorna säger att uppgiften kommer från Marc Hernelind. Skulle iofs vara intressant att veta var han hittat någon Holger Holgersson i Vallen, jag har visserligen inte gått igenom alla tiondelängder, hjonelagslängder eller jordeböcker för den aktuella perioden, men rätt många, och jag har aldrig stött på någon Holger Holgersson i den byn, inte ens någon Holger.
 
Jag har också sett den där domboksnotisen, ursprungligen excerperad av Knut Lundberg och har skrivit av följande:
Peder Anderssons hustru i Avan h. Barbros besvär mot Holger Östensson i Fällan att han tredskas utgiva betalning till henne oaktat ågången dom
 
Dett är på Lövångerstinget 8/8 1645, och bland andra satt Hans Hansson i Fällan som nämndeman.
 
Avanders och Avan är minst lika intressanta som Fällmans på Fällan. Byarna/gårdarna låg mer eller mindre mitt emot varandra i den då viktiga Avafjärden som var navigerbar långt in i Lövångers sockencentrum. Sockennamnet antyder ju i sig att den låg i lä (för havets vindar) och borde ha varit en viktig plats redan på medeltiden. Domboksutdraget är svårt att tyda rakt av, om man ska gissa på nåt så är det inte arv utan snarare skulder, förslagsvis skatteskulder. Per Andersson figurerar i utkanten av det lokala fogdeväsendet i någon kapacité. Jag har inte antecknat nåt specifikt, men flera gånger bläddrat förbi kvittenser där Per Andersson i Avan är med.
 
Edit: Såg inte ditt inlägg Constantius förrän jag tryckt på sändknappen.  
 
(Meddelandet ändrat av Miroslaw 2013-07-19 17:27)