NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2013-07-17, 16:04
Att Holger Östensson i Fällan är född cirka 1576 är taget ur roteringslängden 1637. Har ingen större anledning att betvivla den uppgiften, för så vitt inte Holger hade tumme med läns och tolvmän sworna, kyrkoherden Christofer Olai (som ju i och för sig var en granne) och underlagman Jacob Andersson och så att säga gjorde sig äldre än han egentligen var för att slippa eventuell utskrivning. Men troligast stämmer den.
 
Jag antar att du menar att den är svår att förena med att han skulle ha varit son till Östen Holgersson i Kåsböle? Att han är far till Anna och Brita Holgersdöttrar ser jag inget större problem i, min ana Jon Hansson, son till Hans Hansson och Anna anges vara 69 år då han dör 1712, dvs född cirka 1643 - om den uppgiften stämmer. Jag har en uppgift någonstans ifrån att Anna skulle vara född 1611, vilket skulle betyda att hon blev väldigt gammal i och för sig, men inte otroligt. Tyvärr har jag inte antecknat källan till den uppgiften.
 
Christian Juliussons förslag var ett intressant uppslag, men det kanske stannar där.  
 
Det som skulle vara intressant är ifall det finns domboksuppgifter på hur jorden i Fällan samlades under ett och samma hemman. Det skulle antagligen kasta ljus över släktförhållandena också. Tills vidare ser jag dopnamnet Jakob bland Hans Hanssons barn som ett indicium på ett samband med tidigare ägare till en del av Fällan, nämligen Burarna genom Jakob Mosesson och framåt. Eftersom jag visat ovan att Fällan troligen delats mellan Helge Larssons mågar, så är det en möjlighet att Holger Östensson ärvt hela byn i omgångar pga att hustrun härstammade från båda släkterna.
 
Sen återstår också frågan om Hans Hanssons härstamning, och här har jag inte ens ett uppslag. Namnet ger heller inget att gå på, men hans karriär är anmärkningsvärd om han bara ramlade in som vilken dräng som helst. Men jag tror som sagt han kommer från en familj som redan har gott renommé, annars är det knepigt att förklara.  
 
Barnen sprids åt olika håll, men kanske det finns ledtrådar i domböcker jag inte har tillgång till - både på västra och östra sidan om Kvarken.
 
Sen en fråga angående Johan Bures uppgift om Byriet Jonsdotters gifte. Nu kommer jag inte ihåg i vilken edition jag läst Bure, men om jag minns rätt så står det bara Östen i Kärnan. Kärnan kan väl vara både byn Tjärn i Skellefteå, gården Tjärn i Mjödvattnet, som Kåsböle i Lövånger? Antar att den gode Leif gått igenom flera skattelängder för den aktuella perioden för att hitta en lämplig kandidat? Jag läste Bures uppgift som Kärnen, dvs Tjärn.. någonstans.