NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2013
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2013-04-16, 13:00
Hej,
 
Anna Holgersdotter (ca 1631-1709) i Fällan, Lövånger , var gift med med riksdagsmannen Hans Hansson därstädes.
 
Hon sägs i vissa antavlor på internet vara dotter till en Holger Östensson, född år 1576 i Kåsböle (tidigare uppgifter om att hennes föräldrar var Holger Holgersson och Anna Larsdotter Bure tycks ha avfärdats).
 
Men vad finns det egentligen för belägg för detta?
 
Jag har sett en uppgift om att en Holger Östensson i Fällan ska nämnas år 1630, men har själv inte lyckats finna honom (i jordeboken för år 1635 och 166 noteras dock en Hangiel Östensson i Fällan, kanske är detta en felskrivning/felläsning och det egentligen är Holger som avses?).
 
Det som ställer till det för mig är att det förekommer en Holger Håkansson i Fällan i landskapshandlingarna åtminstone från år 1602 till år 1628.
 
Vore inte han en lika sannolik kandidat som far till Anna Holgersdotter, eller var han död år 1631?
 
Till yttermera visso noteras f ö dessutom en Holger Tomasson i Fällan, åtminstone från år 1595 till år 1611, om jag har läst rätt.
 
Finns det månne domboksuppgifter eller liknande som styrker att Holger Östensson var far till Anna?
 
Det vore i sådant fall mycket intressant att få ta del av dessa, särskilt som Holger Östensson i vissa antavlor anges vara son till Östen Holgersson i Kåsböle (nämnd där i landskapshandlingarna åtminstone från år 1595 till år 1611, och möjligen son till den Holger Olsson i Kåsböle som nämns i Älvsborgs lösen år 1571) vars hustru var Bureättling.
 
Det vore himla spännande om någon kännare av bygden kunde hjälpa till att reda ut detta...
 
Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson